Om Stateless

29 mars 2007

Rhona Cameron: 1979 - A Big Year in A Small Town

För ett tag sen (OK, ganska länge sen) tittade jag på Parkinson på TV. Rhona Cameron var med (och han som spelar Gandalf i Ringen-filmerna, Ian McKellen). Jag hade ingen aning om vem Rhona Cameron var, men hon var rolig. Dessutom var diskussionen mellan henne och McKellen intressant. Båda är gay, men uppväxta i olika tidsperioder.
Hur som helst, det nämndes att hon kommit ut (!) med en bok om sin uppväxt så när jag shoppade böcker att ha med till Thailand (man behöver ett rejält förråd) så åkte den här ner i varukorgen. Boken baserar på utdrag ut hennes dagbok från 1979, året då hon fyller 14 i en liten by i Skottland.

Det är på inget sätt ens en av de bättre självbiografierna jag någonsin läst, men sådär lagom rolig och intressant. Sådär lagom att ha med som semesterlitteratur. Förutom att den aldrig fick följa med till Thailand. Som vanligt tyckte jag att högen med böcker som skulle med var lite väl stor och la därför undan några, däribland denna. Självklart läste jag ut de som fick följa med efter ca 5 dagar...
Räddningen blev en bokhandel på Koh Chang med hyfsat bra urval pocketböcker. Det fick bli en Maryan Keyes-bok som jag inte kommer ihåg vad den heter. Helt OK flygplatsläsning, men inget att skriva hem om. Eller ens att skriva om när man är hemma...

Inga kommentarer: